Saturday 28 July 2012

Ahlan Wasahlan

Assalamualaikum.Selamat datang ke blog Pedang Sunnah..


RENUNGAN BERSAMA
Berkata Imam Syafie: Kami mendahului ilmu tauhid dahulu sebelum ilmu fekah. Berkata Imam Abu Hanifah: Ketahuilah sesungguhnya mendalami ilmu tauhid lebih afdhal dari mendalami ilmu hukum-hakam. Berkata Imam Abu Hasan Al-Ash’ary: perkara pertama wajib dipelajari oleh seorang hamba itu adalah ilmu mengenal Allah.


Sesiapa yang hanya bertasawuf tanpa feqah, maka zindik lah akan dia. Sesiapa yang hanya berfeqah tanpa tasawuf, maka fasiq lah akan dia. Sesiapa yang menghimpunkan kedua-duanya, maka sesungguhnya tahkik lah akan dia - Imam Malik ra (Kitab Ain al-Ilmu Wa Zain al-Hilm)


Permulaan tasauf ialah ilmu, pertengahan tasauf ialah amal dan penghujung tasauf ialah kurnia. Berpegang kepada hati yang amanah, perbuatan yang siddiq, lisan yang tabligh dan akal yang fatanah. Hakikat tidak akan muncul sewajarnya jika syariat dan tareqat belum betul lagi kedudukannya. Huruf-huruf tidak akan tertulis dengan betul jika pena tidak betul keadaannya

1 comment:

  1. titanium straightener - a step-by-step guide to making the optimal
    to use with microtouch titanium trim all titanium max your titanium alloys personal and professional use, the best Titanium Edge Safety Razors for men, titanium drill bits women and thunder titanium lights children.

    ReplyDelete